Waar meld je geleden schade ook alweer?
Voor velen waarschijnlijk wel herkenbaar: je auto ziet die van een medeweggebruiker ineens van wel heel dichtbij. Gevolg: blikschade! Laten we vooral hopen dat het bij die blikschade blijft, desalniettemin een frustrerende en tijdrovende aangelegenheid. En dan begint het ‘feest’: want hoe ben je verzekerd? En waar meld je je schade? Doe je dat bij je eigen verzekeraar, of verloopt dit via de verzekeraar van de tegenpartij? Het was helaas niet altijd mogelijk om de geleden schade bij je eigen verzekeringsmaatschappij te melden, dit hing af van de veroorzaker en de verzekering. Tot voor kort bepaalde de manier van verzekerd zijn hoe en waar je de schade meldt. Allrisk verzekerd? Dan geef je dit aan bij je eigen verzekeraar. Was je echter alleen WA-verzekerd? Dan diende je de schade te verhalen bij de tegenpartij of via je rechtsbijstandverzekering.. mits je die hebt natuurlijk. Gelukkig kan het nu ook eenvoudiger.
Nieuw: Directe Schadeafhandeling
Sinds ruim een jaar (1 juli 2021) is de bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling van kracht. Het doel van deze regeling is eenvoudig: zorgen voor een snellere en simpelere schadeafhandeling. Een belangrijk verschil met de oude situatie is dat verzekeraars nu ook blikschade afhandelen van hun klanten die WA-verzekerd zijn én waarbij de schade is veroorzaakt door iemand anders. Je eigen verzekeringsmaatschappij zorgt dus voor afhandeling van de case samen met de verzekeraar van de tegenpartij. Dit scheelt jou als consument een hoop geregel, uitzoekwerk en (dus) tijd. Je hoeft immers niet zelf in gesprek te gaan met de tegenpartij en/of met de andere verzekeraar. In de meeste gevallen dien je slechts online enkele gegevens achter te laten op de website van je eigen verzekeraar. Het zorgt er bovendien voor dat het schadebedrag uiteindelijk sneller wordt uitgekeerd. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, want waarom zouden de grote verzekeraars hier zomaar aan meewerken?
Voorwaarden
Om daar meteen antwoord op te geven: imago en commerciële afwegingen. Want zodra jij in staat bent om snel en eenvoudig je schade af te wikkelen via je eigen verzekeraar, stijgt de klanttevredenheid. En dit leidt uiteindelijk tot (meer) loyale klanten. Er zijn wel enkele voorwaarden verbonden aan de directe schadeafhandeling bij je eigen verzekeraar. Zo moet het een particulier verzekerde personenauto betreffen en gaat het puur om situaties waarbij blikschade ontstaat. Letselschade bijvoorbeeld valt buiten deze regeling. Daarbij is het van belang dat de tegenpartij gedeeltelijk of helemaal aansprakelijk is voor de botsing. En tot slot dienen beide kentekens te zijn geregistreerd bij het RDW.
Advisie Groep adviseert en verzekert
Advisie Groep kan je meer vertellen over deze nieuwe regeling en brengt je graag op de hoogte van de mogelijkheden, voorwaarden en eventuele beperkingen van (auto)verzekeringen. Zo zorg je dat je goed verzekerd de weg op gaat en dat je, mocht er wat gebeuren, snel en eenvoudig de schade via Advisie Groep afwikkelt. Dit scheelt je veel tijd, discussies, uitzoekwerk en frustratie. Kom gerust eens binnen wandelen voor een kop koffie!
Benieuwd wat de nieuwe regeling Directe Schadeafhandeling voor jou kan betekenen? Neem dan voor een erkend en onafhankelijk advies contact op met Advisie Groep.